Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

21 Ağustos 2012 Salı

EVDE FIRINDA EKMEK YAPIMI

Peygamberimiz komşuluk hakları konusunda kendisine yapılan sıkı tavsiyeleri anlatmak ve komşuluk hukukuna dikkat çekmek maksadıyla,

"Cebrâil bana komşu hakları konusunda öyle hükümler getirdi ki, bu gidişle her halde komşu komşuya vâris kılınır diye düşündüm"
(Buhârî, "Edeb", 123)

Peygamberimiz'in, "Komşusu elinden, dilinden emin olmayan kişi mümin sayılmaz"
(Buhârî, "Edeb", 29)

Resûlullah'ın "Allah'a ve âhiret gününe inanan kimse komşusuna ikramda bulunsun"
(Buhârî, "Edeb", 31) demiştir.




Evde ekmek yapmak gibisi var mı? Bu seferde sizlerle fırında pişirdiğim ekmeğimi paylaşmak istiyorum. Artık ekmeklerimi tamamen doğal olarak hazırlıyorum. Ekmeklerimin mayası dahi tamamen doğala döndü. Bir kaç kez ekmek yapmak için hazır instant yani kuru mayalardan kullandıktan sonra anneciğimin önerisiyle kendi mayamızı oluşturduk.

Anneciğim "Köyde herkes ekmek yaparken ekmek hamurundan bir parçayı bir dahaki sefere ekmek yapımında kullanmak için kaldırırdı. Bazende kim ekmek yapacaksa en son hangi komşusu ekmek yapmışsa o komşusundan mayalık alırdı. Her ekmek yapan kendisinden sonraki ekmek yapacak komşusu için mayalık ayırırdı. Böylece maya komşular arasında dönerdi. Komşular birbirinden maya alışverişinde bulunurdu." dedi.

Ne kadar güzelmiş. Şimdi herşey hazır olunca böyle yardımlaşmalarda kalmadı.
İşte anneciğim önerisiyle bizde her yoğurduğumuz ekmek hamurundan bir parçayı sonraki ekmek yapımımız için ayırıyoruz.



Bugünkü ekmeğimde kullanacağım mayada önceki ekmek yapımından ayırdığım mayalığım. Buzdolabında muhafaza ettiğim mayalığımı ortam sıcaklığına gelmesi için tezgahıma koydum.
Ben haftada bir kez ekmek pişirdiğim için mayalığımı bir hafta ağzı bağlı buzdolabı poşeti içerisinde buzdolabında bekletiyorum. Mayalığımız bir ay beklesede birşey olmuyor.



Gelelim ekmeğimizin yapımına;
Elimizin dayanabileceği sıcaklıkta yaklaşık 7 - 8 su bardağı kadar sıcak su hazırlayalım.
Hamur yoğuracağımız büyük bir kabın içerisine 2 kilo unu dökelim ya da (üşenmezseniz) eleyelim. Üzerine bir yemek kaşığı tuz ilave edelim. Oda sıcaklığına gelen mayamızı unumuzun ortasına koyalım. Üzerine sıcak suyumuzun yarısını döküp yoğurmaya başlayalım. Gerektikçe azar azar su ilave ederek hamurumuzu yoğuralım. Hamurumuz ele hafif yapışan bir hamur haline gelince un serptiğimiz tezgahımızın üzerine alalım ve 7 - 8 dakika elimizin bilek kısmına yakın yeri ile bastırarak iyice yoğuralım. Gerekirse kıvamı sağlamak yani hamuru toparlamak için biraz un ilave edebilirsiniz. 



Hazırladığımız hamurdan bir sonraki ekmek yapımımızda kullanmak için portakaldan büyük bir parçayı ayıralım. Hamurumuzu buzdolabı poşetine koyalım ve mayalanması için bir kenara bırakalım.



Ekmek pişireceğimiz tepsimizin içini yaklaşık bir yemek kaşığı kadar zeytinyağı koyalım. Elimizle tepsimizin içini tamamen yağlayalımki ekmeğimiz tepsiden kolay çıksın. 
Yağladımız tepsimize hamurumuzu yayarken elimizi suyla ıslatalım ki hamurumuz daha kolay tepsiye yayılsın.
Üzerine isteğe göre çörekotu ve susam serpelim.
Tepsimizin içerisinde hamurumuzu mayalanmaya bırakalım. Mayalanma hava sıcaklığına bağlı olarak 2 ile 5 saat arasında gerçekleşiyor.




Eğer benim gibi aceleniz varsa;
Fırını 50 derede ısıtıp kapatıyorum. Tepsimi fırına yerleştirip mayalanmasını bekliyorum.
Mayalanan hamurumuz iki katına çıktığı zaman pişmeye hazırdır.



Ayırdığım mayalığımda mayalandığında poşetin ağzını kapatıp buzdolabına kaldırıyorum.



Ekmeğimi önce 175 derecede 30 dakika alt üst pişirmede yani turbo olmayan ayarda pişiriyorum. Turbosuz pişirme esnasında hamurun daha güzel kabardığını keşfettik. Hamur kabarıncada yine aynı sıcaklıkta yaklaşık 40 - 50 dakika da turbo fırında pişiriyorum.






Ekmeğim pişince fırından çıkarır çıkarmaz tepsimle aynı büyüklükte başka bir tepsiyi ekmeğimin üzerine kapatıyorum. Bu şekilde terlemeyle ekmeğimiz daha yumuşak oluyor.




                                                                              AFİYET OLSUN.

13 yorum :

  1. Maşallah marifetlim ellerine sağlık,bayramın kutlu olsun ayrıca canım Pınarım nerdeydin ne zamandır?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim Canım. Seninde geçmiş bayramın kutlu olsun. Yeniden iş hayatındayım. Yeni tempomda hayatımı düzene sokmaya çalışıyorum. Ziraat mühendisi olunca iş sahada ve yorucu. Öyle oluncada yeni yeni bloğuma uğrayabiliyorum. Sizleri çok özledim. Ziyaretlerinize geleceğim. Sevgiler...

      Sil
  2. Mis mis kokular bana kadar geldi. Maşallah çokda güzel kabarmış. Ellerinize sağlık Pınar Hanım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim Hilal Hanım. Sevgiler...

      Sil
  3. Pınar Hanım ekmek süper gözüküyor. Elleriniz dert görmesin. Ellerinize sağlık.Saygılar.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim. Sevgiler... Saygılar.

      Sil
  4. maya ayırma fikrini hiç duymamışım canım.ama harika fikirmiş.ekmek nefis olmuş.ellerine sağlık.sevgiler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim canım. Doğal mayayı tavsiye ederim. Sevgiler...

      Sil
  5. eline sağlık pınarcığım ekmeğe bayıldım kesinlikle mayalara dayanamıyorum böyle. geçmiş bayramını da kutlarım tatlım sevgiler mutlu günler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim canım. Seninde geçmiş bayramın kutlu olsun. Sevgiler...

      Sil
  6. Hay maşallah ne güzel olmuş. Mayalık hiç bilmediğim birşeydi. Sayenizde deneyeceğim. Doğal olan herşeye bayılırım. Ellerinize sağlık Pınar hanım.

    YanıtlaSil
  7. Ananem ben küçükken odun fırınımızda ekmek pişiriken hep sizin gibi bir önceki ekmekten ayırdığı mayayı kullanırdı. Gerçekten o ekmeklerin tadıda bir başka olurdu. Bende bugün sizin tariflerle ilk ekmeğimi yapacağım. Birazda mayalık ayıracağım. Unutuuğum bir şeyi hatırlattınız. sağolun. Doğalı varken niye yapayı kullanalımdimi? Ellerinize sağlık

    YanıtlaSil
  8. Unuutum. Ne kadar güzel kabarmış tesi iki katınıda geçmiş. Maşallah. Darısı benim ekmeğimin başına.sevgiler

    YanıtlaSil